• Verhalen die inspireren
    Zet mensen in beweging

Storytelling

Verhalen die inspireren

Gek wordt ze ervan.
Iedere keer als ze haar medewerkers enthousiast toespreekt, luisteren ze niet. Ze kijken verveeld rond, wachtend op het moment dat ze weer aan het werk kunnen gaan. Terwijl de aanstaande samenwerking met die andere organisatie toch echt impact heeft op hun werk.

Ze schrikt op als een stem zegt: "Goed verhaal, maar het raakt niemand."

Een van de schoonmakers staat in haar deuropening.
"Ik heb er niets mee te maken hoor, maar ik zie je worstelen. De inhoud van je verhaal is op zich goed, maar het is geen echt verhaal. Je vertelt feiten en je noemt zakelijke argumenten voor de samenwerking. Die zijn gericht op het verstand. Maar wil je medewerkers echt meekrijgen, dan zul je van het verstand moeten afdalen naar het hart. En dat is lastig."

Ze weet niet wat ze van deze schoonmaker moet denken. Maar hij lijkt te weten waar hij het over heeft.
Ze grijpt de kans aan om verder door te vragen. "Wat moet ik doen?"
De schoonmaker lacht en zegt: "Gebruik je gevoel."

Hij vervolgt: "Feiten en argumenten op zichzelf creëren geen verhaal. Bepaal per toespraak welke boodschap je wilt overbrengen. Maak daarvoor een verhaallijn, op basis van feiten die je interpreteert en in een bepaalde volgorde zet. Gebruik eventueel een fictief figuur die zich door lastige situaties heenslaat. Daardoor ontstaat emotie. Laat vooral ook zien dat je toehoorders deel mogen uitmaken van een betekenisvolle verandering. En dat zij daar actief invloed op uit kunnen oefenen."

Opnieuw spreekt ze haar medewerkers toe.
Vol vuur vertelt ze over een schoonmaker die zich weet op te werken in hun organisatie. Die veranderingen en tegenslag overwint. Die samenwerkt met collega's én met andere organisaties. Om zo het beste resultaat te kunnen boeken voor zijn klanten en voor de Nederlandse maatschappij.
Voor het eerst is iedereen stil.
En voor het eerst ontvangt ze applaus.

Aan het eind van de werkdag gaat ze naar de schoonmaker toe om hem te bedanken.
Hij glimlacht als ze hem kust.
"Dag schat", zegt hij. "Ging het goed op je werk?"

 

Ontdek de kracht van uw verhaal
Van nature vertellen mensen verhalen aan elkaar.
Het spreekt tot de verbeelding.
Het inspireert.
Het schept een band.
Het betrekt de luisteraar bij de inhoud.

Een verhaal biedt ook ordening.
Geeft betekenis aan gebeurtenissen.
Maakt abstracte informatie concreet.
Steekt in op emotie en gevoel, in plaats van alleen op feiten en ratio.
Een verhaal raakt mensen.
Zet hen in beweging.

Aan de hand van het CAST-model van Martin Sykes, A. Nicklas Malik en Mark D. West werken wij de verschillende verhaalelementen methodisch uit. Op basis van de onderdelen inhoud (Content), doelgroep (Audience), verhaal (Story) en vertellen (Tell) stellen we uw verhaal samen. Daarbij maken we ook dankbaar gebruik van het werk van Mieke Bouma en Theo Hendriks. Het eindresultaat is een aansprekend en krachtig verhaal dat ertoe doet.


 

Content (CAST-model)

Niet te veel inhoud, maar de juiste inhoud. Zodat de doelgroep het begrijpt en in actie komt.

Audience (CAST-model)

Inleven in de doelgroep en rekening houden met wat mensen beweegt.

Story (CAST-model)

Niet informatie verzamelen, maar een verhaallijn ontwikkelen waarmee mensen zich identificeren.

Tell (CAST-model)

Na de inhoud nu de vorm. We kiezen het format, de stijl, bijpassende woorden en illustraties.

Bedrijfstrots

Elke organisatie heeft een kernverhaal nodig dat betekenis aan haar activiteiten geeft.

Levensecht

Breng verhalen tot leven en maak mensen warm voor uw organisatie, verandering, voorstel of besluit.

Vertel uw eigen verhaal!

Samen brengen we mensen in beweging.

206