Opdrachtgever: Politieacademie
Opdracht: Public relations - beweging op gang brengen
Sterren: 4,8 uit 5
Drie toonaangevende opleidingsorganisaties in het veiligheidsdomein. Ieder met een eigen doelgroep, eigen producten, een eigen cultuur en een eigen gezicht. Met een nadrukkelijke wil om samen te werken. Op een nieuw terrein: multidisciplinaire crisisbeheersing. Dit keer voor een gezamenlijke doelgroep, met gedeelde producten, vanuit een nieuwe cultuur en met een nieuw en herkenbaar gezicht. Het onwrikbare vertrouwen in de kracht van samenwerken vormde een stevige basis. Een uitgekiend communicatieproces was onmisbaar om het fundament uit te bouwen. TC heeft dat proces, samen met ons, vormgeven. Haarfijn aanvoelend wat haalbaar is in een complexe omgeving. Vakkundig adviserend over de mogelijkheden in beeldvorming. Creatief in het bedenken van marketingconcepten. Écht ondersteunend in de feitelijke communicatie. Zonder poeha, als partner, betrokken, energiek, betrouwbaar en met meer dan een glimlach. Gewoon samenwerken kan heel leuk zijn.
Jan Tuinder, commissaris van Politie
Beschrijving
In het veiligheidsveld is heel veel kennis en informatie op het gebied van multidisciplinaire crisisbeheersing. Deze kennis en informatie is echter versnipperd aanwezig, waardoor de overall view ontbreekt die nodig is om lering te trekken uit activiteiten zoals opleiden en oefenen. Elke veiligheidskolom heeft kennis die ook voor andere kolommen van belang is. Om daarin structuur en verbindingen aan te brengen én om al deze informatie en kennis te borgen, is Centre of Excellence for National Safety and Security (CENS2) in het leven geroepen. CENS2 wil uitgroeien tot een netwerkorganisatie die verbindingen legt met én tussen de verschillende veiligheidspartijen en multidisciplinaire initiatieven op het gebied van opleiden, oefenen en kennisdelen. Uiteindelijk wil CENS2 de crisisbeheersing in Nederland op een hoger niveau brengen. CENS2 is een initiatief van de Politieacademie, Defensieacademie en het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV).
De opdracht
De startvraag van het programmabureau CENS2 aan Turnaround Communicatie: ontwikkel een communicatiestrategie en een communicatieconcept om de CENS2-gedachte bekend te maken in het veld. Met als uiteindelijk doel: het naar een hoger niveau tillen van de multidisciplinaire crisisbeheersing.
De oplossing
Strategie en concepting
In nauwe samenwerking met de opdrachtgever ontwikkelt Turnaround Communicatie een communicatiestrategie die beide doelen dient: communiceren wat CENS2 is en doet én het in gang brengen van een beweging: het naar een hoger niveau tillen van de multidisciplinaire crisisbeheersing. Dit resulteert in het communicatieconcept ‘Let’s make CENS2’. Deze 'zingeving' trekken we door naar alle communicatiemiddelen en evenementen. We visualiseren deze slogan met een aansprekende huisstijl en stemmen daar de hulpmiddelen en give-aways op af.
Koffer met middelen
Turnaround Communicatie ontwikkelt een koffer waarmee de teamleden van CENS2 op pad kunnen naar strategische ambassadeurs. De koffer bevat brochures, een CENS2card met uitleg over het programma, poster (I make CENS2) en een markeerstift. Deze materialen worden uitgedeeld binnen het netwerk van de teamleden.
Aftrapmoment
Bij wijze van aftrap ontvangen de belangrijke sleutelpersonen binnen de veiligheidssector een mailing met daarin een unieke code. Deze code biedt toegang tot de website www.cens2.nl, met daarop informatie over CENS2. De website gaat officieel live tijdens het congres ‘Jaar van de veiligheidsregio’. De openingshandeling bestaat uit het openen van een CENS2-koffer door professor Ira Helsloot, hoogleraar crisisbeheersing en fysieke veiligheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Na het aftrapmoment creëert Turaround Communicatie free publicity in vakbladen als Magazine Nationale Veiligheid, Alert en Politieacademiemagazine.
Congres conCENS2us
Tijdens het eerste congres van CENS2 maken meer dan honderd functionarissen op het gebied van multidisciplinaire crisisbeheersing kennis met diverse ‘multi-projecten’. Ook wordt tijdens conCENS2us informatie uitgewisseld en gediscussieerd. Turnaround Communicatie denkt mee met het opzetten van het programma en het concept voor het congres. Ook verzorgt het bureau alle communicatie-uitingen, zoals vooraankondigingen, uitnodigingen en programma. Met het oog op kennisdeling wordt per workshop een verslag gemaakt, dat in een mooie brochure wordt gegoten.
Expertmeeting
Om professionals met elkaar in contact te brengen en om ervaringen te delen, vinden diverse expertmeetings plaats. Deze bijeenkomsten leveren concrete leerpunten op, die Turnaround Communicatie vervat in brochures.